|
|
It is currently Mon Sep 06, 2010 22:54
|
View unanswered posts | View active topics
Caves nästa spel: Muchi-Muchi Pork!
| Author |
Message |
|
Barklund
Arcade Mode
Joined: Mon Jan 23, 2006 09:58 Posts: 183 Location: Rumänien
|
Åh, så japanskt. Varför gör de inte mer brutala shooters och inte lika mycket lull-lull?
| Thu Feb 08, 2007 16:49 |
|
 |
|
MNK
karma police
|
Cave gjorde en marknadsundersökning och kom fram till att gris-slampa hybriden var mer populär bland japanerna än en brutal mördarfarkost i stål, därav temat i spelet.
|
| Thu Feb 08, 2007 18:05 |
|
 |
|
nitrifikation
Thought Police
Joined: Fri May 28, 2004 11:31 Posts: 2619 Location: Stockholm
|
Vad är dealen med whinet?
Den extrema majoriteten av Caves spel är dödsseriösa i temat, men så fort de råkar göra två gulliga spel så är det bara konstant whine som gäller? Whatever.
_________________ Popeye must take the cabbage.
|
| Thu Feb 08, 2007 20:06 |
|
 |
|
Gakidou
White pepper ice cream
Joined: Sun Mar 20, 2005 07:24 Posts: 1473 Location: Luleå - where life is cheap
|
nitrifikation wrote: två gulliga spel
Två? De har ju knappt gjort några manligt bögiga stål-/krigs-/explosionsfetischistiska spel sedan Ketsui 2002 (med Ibara som undantag, som ju känns mer Raizing än Cave överlag). Jag tror inte att någon här redan bildat sig en åsikt om huruvida Muchi Muchi Pork kommer att vara bra eller inte, men nog fan måste man väl få gnälla lite när det för varje ny Cave-release befästs ytterligare att otaku-/hentai-/kawaii-trenden tycks vara här för att stanna.
|
| Thu Feb 08, 2007 20:27 |
|
 |
|
Barklund
Arcade Mode
Joined: Mon Jan 23, 2006 09:58 Posts: 183 Location: Rumänien
|
Jag skiter i hur många gulliga spel Cave har gjort (samt andra företag för den delen också), det är bara så att jag föredrar mer brutalitet.
Kan dock tycka att Sexy Parodius är extremt roligt.
| Fri Feb 09, 2007 12:49 |
|
 |
|
nitrifikation
Thought Police
|
Gakidou wrote: (med Ibara som undantag, som ju känns mer Raizing än Cave överlag)
Eh, du kan ju inte köra "förutom, men det räknas inte" när det gäller 25% av deras shooterkatalog sedan 2002. Det hade funkat om de hade släppt 15 shooters under den tiden och bara Ibara var "seriöst."
Sen att kalla Espgaluda I & II och Mushihimesama för "kawaii-spel" är väl lite väl att ta i?
|
| Fri Feb 09, 2007 13:55 |
|
 |
|
brand1bil
Kapten N
|
men nu är du ju bara tjockskallig...
Esp., Ibara, Pink Sweets och Mushi är ju bara massa jävla brudar o tuttar o fantasydrakar o skit (speciellt Ibara, PS o Mushi).
Jämför detta med stenhårda jävla rymdskepp i DDP eller Ketsui o du ser en skillnad - det är den skillnaden vi pratar om.
Edit: Visst styr man hårda jävla rymdskepp i Ibara oxå men det e knappast dom det är fokus på när det görs nått om spelet.
_________________ http://www.stgfan.com
|
| Fri Feb 09, 2007 15:21 |
|
 |
|
nitrifikation
Thought Police
|
brand1bil wrote: Edit: Visst styr man hårda jävla rymdskepp i Ibara oxå men det e knappast dom det är fokus på när det görs nått om spelet.
Och du är ju bara selektiv. Vem fan bryr sig om vad det är för artwork på omslaget? Det är väl ändå spel vi här på STGFAN bryr oss om? Och där kan knappast något annat än Pink Sweets (och förmodligen Pork) anklagas för någon nämnvärd sockerhalt.
|
| Fri Feb 09, 2007 15:32 |
|
 |
|
brand1bil
Kapten N
|
nitrifikation wrote: brand1bil wrote: Edit: Visst styr man hårda jävla rymdskepp i Ibara oxå men det e knappast dom det är fokus på när det görs nått om spelet. Och du är ju bara selektiv. Vem fan bryr sig om vad det är för artwork på omslaget? Det är väl ändå spel vi här på STGFAN bryr oss om? Och där kan knappast något annat än Pink Sweets (och förmodligen Pork) anklagas för någon nämnvärd sockerhalt.
men... är det inte det vi diskuterar? Det enda vi har o gå på vad gäller Pork är artworken. Jag skulle bli grymt förvånad om spelet i sig låter dig kontrollera nått slags svingrymt (höhöh ordvits) rymdskepp. Spelets konceptdesign (eller vad det heter) avspeglas ju i de flesta spels själva ingame-design.
Gameplayet är det säkert inget fel på... det är det inte i Mushi eller Espgaluda eller Ibara heller för den delen. Det är just konceptdesignen och artworken jag gnäller på.
Jag ställer kort o gott Esp, Ibara, PS och Mushis konceptdesign/artwork mot DDP, Ketsui och "andra liknande spel".
_________________ http://www.stgfan.com
|
| Fri Feb 09, 2007 16:27 |
|
 |
|
Tropicalia
Normal Mode
|
Kul att sånt här är öppet för tolkning på ett shmupforum.
Cave through history - Cute or brute
Min personliga och kanske lite mjäkdiplomatiska åsikt är väl att Cave varierar sig ganska bra vad gäller stil. Annars hade nog den diskussionen inte funnits på samma sätt liksom. Ingen hade känts sig överraskad eller sviken eller whatever. Det hade bara varit ett Cavelir i mängden.
Vilket jag inte tycker Pork verkar vara (av allt jag nu sett  ). Kom igen, dom har ju snart kört hela spektrat. Från hårda DDP till Halvgulliga Mushi, kvartsgulliga galuda, nollgulliga Guwange, hori i Progear och nästan helt off på kartan över vad deras egen stil förväntas vara med Ibara. Pork känns mer sjukt och quirky än cute i min mening och det är lite det som är spelets dragningskraft.
Visst, jag fattar att det blir en massa bitchande när ett Cavelir annonseras ut. Men jag kommer bara fram till att det är helt enkelt endast är en simpel smakfråga. Vissa gillar hårda tag, vissa inte och vissa skiter i vilket.
|
| Fri Feb 09, 2007 19:40 |
|
 |
|
lowemark
Superhuman Mode
Joined: Mon Sep 04, 2006 13:58 Posts: 1500 Location: Ljusdal
|
| Tue Feb 13, 2007 09:29 |
|
 |
|
egret
Site Admin
|
ser lovande ut 
|
| Tue Feb 13, 2007 11:01 |
|
 |
|
Gakidou
White pepper ice cream
Joined: Sun Mar 20, 2005 07:24 Posts: 1473 Location: Luleå - where life is cheap
|
Ikeda gör tydligen det här spelet också. Undrar om de kickat Yagawa efter flopparna med Ibara och Pink Sweets? 
| Tue Feb 13, 2007 11:18 |
|
 |
|
Emil
Arcade Mode
Joined: Sun Jan 16, 2005 18:27 Posts: 1442 Location: Stockholm
|
Japansk landsbygd med guldbitar som täcker hela skärmen likt Espgaluda? Ah, jag kommer nog gilla det här.
Edit: vid närmare eftertanke skulle det där på andra bilden mycket väl kunna vara chips?
|
| Tue Feb 13, 2007 12:09 |
|
 |
|
zinger
Midnight sleazy
|
Ikeda intervjuar sig själv.
Quote: -So what is this game like? IKEDA: Large clamorous mechs versus chubby characters. It might be a way of expressing the current shooting market, so to speak, in other words you've gotta quickly throw the deciding pitch of a game! Is it? Please figure it out secretly.
-What is "muchi-muchi" for you? IKEDA: Muchi-muchi is fat, fat is lard, in other words the LARD ATTACK is the best! Is it? Thank you. By all means, please try it out once.
-So, what kind of meat do you like? IKEDA: Of course poultry. I hate the bird flu. Perhaps you're not catching my drift?
_________________ CHIPTUNED ROCKMAN - Official Rockman Arrange CD Official Arrange: Psyvariar "THE MIX" - now availiable through Play-Asia! zinger @ MYSPACE SOUNDSHOCK! - FM SYNTHESIS DISCUSSION FORUM
|
| Tue Feb 13, 2007 12:38 |
|
|